علم و دانش
روانشناسی موفقیت
کسب و کار
حقوق و قوانین
شعر و داستان
لبخندانه
باشگاه دیدگاه
دستور آشپزی
یادداشت های سلامتی

چگونه رزومه بنویسیم ؟

اگر بخواهید فرصتی شغلی را در رقابت با سایر جویندگان کار به دست بیاورید ناگزیر از تهیه یک رزومه یا شرح توانایی های خود هستید . تهیه رزومه فقط نوشتن اطلاعات فردی و تجربیات و مهارتها نیست بلکه روش نوشتن رزومه به گونه ای که بتواند حرفه ای باشد بسیار مهم است . رزومه ها معمولا حاوی یکسری اطلاعات شخصی و کاری هستند .
رزومه اولین چیزی است که با آن میتوانید خود و مهارت هایتان را به کارفرما معرفی کنید ، پس به اهیمت و تاثیر آن واقف باشید .
بهتر است که قبل از نوشتن رزومه چند نمونه از رزومه های معمول را مطالعه کنید تا رزومه ی بهتری داشته باشید اما به طور کلی چند نکته ی می تواند به شما کمک کند تا رزومه ی بهتری داشته باشید .

* در ابتدا رزومه تان حتما باید نام و مشخصات شما باشد . نام و مشخصات خود را باید با فونت بزرگ و استاندارد بنویسید . مشخصات شما شامل آدرس ، شماره تلفن، ایمیل و ... است . مشخصات باید جزء اولین چیزهایی باشد که در رزومه مینویسید تا مشخص شود تمام این اطلاعات در مورد کیست ؟

* سعی کنید بیشتر روی زمینه هایی که در آن به کار مشغول بودید تمرکز کنید و نه توصیف و توضیح های شخصیتی که چندان قابل اتکا نیستند . تجربیات کاری و تمام کارهایی را که به صورت تمام وقت یا نیمه وقت به آن مشغول بودید و برای شما تجربه به وجود آورده را بنویسید.

* جملاتی که باید برای نوشتن رزومه به کار ببرید حتما باید جملاتی ساده و روان باشند . از جملات مبهم و پیچیده استفاده نکنید چون کارفرمایان مدت زمان کوتاهی را برای خواندن رزومه های گوناگون اختصاص می دهند ، بنابراین باید جملات ساده و کوتاه را به کار ببرید.

* رزومه شما باید دارای اطلاعاتی در زمینه ی تحصیلات هم باشد مثلا مدارج و مدارک تحصیلی، تاریخ اخذ آنها باید و مهم است که به ترتیب نوشته شوند . اگر مدارکی هم برای مهارتهایی که کسب نمودید اخذ کردید آنها را بنویسید یا مثلا اگر دوره هایی را به صورت کارآموزی گذرانده اید و تجربه کسب کردید آنها را بنویسید .

دوره هایی را که گذراندید چه به صورت آموزشی و چه به صورت عملی به تجربیات شما اضافه نموده است پس میتوانید آنها را هم در رزومه خود درج کنید . سعی کنید بیشتر مهارتها و تجربیات شما حجم زیاد رزومه را به خود اختصاص دهد . حتی فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی هم میتوانند در رزومه قرار بگیرند .

* ممکن است یکسری از تجربیات و مهارتهای شما با فرصت شغلی که برای آن رزومه فرستادید چندان ارتباطی نداشته باشد اما نباید آنها را حذف کنید . آنها هم جزئی از تجربیات شما هستند می توانید آنها را به صورت جداگانه بنویسید و ابتدا تجربیات مرتبط و موثر با فرصت شغلی را در رزومه قرار دهید . مخصوصا مهارتها و تجربیاتی که لازمه ی فرصت شغلی مربوطه هستند را حتما باید درج کنید .

* اگر در زمینه های ورزشی ، هنری و... مهارت دارید یا جوایزی را کسب نمودید میتوانید آن را در رزومه خود بنویسید . سعی کنید رزومه شما بیش از یک صفحه نباشد و حتما برای هر قسمت مثل تجربه ، مشخصات فردی، مهارت، تخصص و ... یک عنوان بنویسید .

* رزومه شما باید روی یک برگه ی سفید نوشته شده باشد و حتما باید از لغات و جملات صحیح و با املای درست استفاده کنید .

اضافه کردن نظر


تمامی حقوق این سایت متعلق به سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران می باشد