10000528   @didgah.tv5 
مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در تاير خودرو

 مدتي است که تب استفاده از گاز نيتروژن به جاي باد معمولي در لاستيک خودروها بالا گرفته و اين در حالي است که تا به حال عمده ترين کاربرد استفاده از نيتروژن در حوزه وسايل نقليه، مربوط به خودروهاي نظامي و سنگين، هواپيماهاي تجاري، خودروهاي مسابقه اي و شاتل هاي فضايي بوده است. در ادامه به ذکر چند نکته در خصوص مزاياي استفاده از نيتروژن به جاي باد معمولي (هوا) در لاستيک خودروها مي پردازيم.

باد معمولي خودروها يا همان هوا، داراي ۲۱ درصد اکسيژن، ۷۸ درصد نيتروژن و يک درصد هم گازهايي مانند ازن، آرگون و مقداري رطوبت به واسطه وجود اکسيژن است. پس طبيعي است که با حذف اکسيژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستيک مي شويم که موجب کاهش اثر خورندگي سيم هاي فولادي داخل لاستيک خواهد شد، زيرا به دليل کاهش ميزان حمله رطوبت به سيم هاي فولادي لاستيک، افزايش عمر لاستيک ها امکان پذير مي گردد.

از طرف ديگر نيتروژن در فرآيند احتراق به همراه اکسيژن شرکت نمي کند، پس از نظر ايمني هم نسبت به هوا ارجح است. مولکول هاي نيتروژن، نسبت به اکسيژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکول هاي بزرگ تر نيتروژن از تاير و کاهش فشار باد لاستيک و خطرهاي ناشي از آن کمتر است. براساس مطالعات متخصصان شرکت لاستيک سازي ميشلن سرعت کاهش فشار گاز نيتروژن در لاستيک خودرو، سه برابر کمتر از هواي معمولي است. نيتروژن از هوا سبک تر بوده، وزن مولکولي هوا تقريباً دو برابر نيتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشي در حدود ۴ درصد وزن هواي پرشده در لاستيک ها مي شود. اين سبک تر بودن در وزن باد لاستيک ها مي تواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که اين کاهش، با انتخاب رينگ و لاستيک مناسب براي خودرو، بسيار چشمگيرتر است.

نيتروژن نسبت به هوا، گرماي خود را زودتر از دست مي دهد و در واقع با زدن نيتروژن درون لاستيک ها، ترکيدگي لاستيک در روزهاي گرم تابستان بر اثر افزايش دما و انبساط گاز درون لاستيک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ايمني بيشتر آن را نشان مي دهد. به خصوص براي خودروهاي مسابقه اي فرمول يک، سوپر اسپرت هايي که سرعت هاي بالاتر از ۲۰۰ مايل بر ساعت دارند و يا خودروهايي که کاربرد آنها در شرايط طولاني و سخت است. همچنين ميزان تغييرات فشار با دما در نيتروژن کمتر از هوا است، چرا که هواي معمولي داراي اکسيژن و رطوبت بوده که ميزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچيز) با دما بيشتر تغيير مي کند.

مي توان چنين نتيجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزايش دوام لاستيک خودرو، ايمني بيشتر، بهبود فرمان پذيري، افزايش چسبندگي لاستيک به زمين، نرمي بيشتر لاستيک و سهولت استفاده از خودرو به دليل عدم نياز به تکرار تنظيم باد لاستيک ها، از مهمترين مزاياي استفاده از گاز نيتروژن در لاستيک خودروها به جاي هواي معمولي است. مسئله اي که بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرد، اين بوده که در حال حاضر در آمريکاي شمالي براي زدن نيتروژن به هر لاستيک بايد حدود ۲ تا ۵/۲ دلار هزينه کنيد که براي چهار لاستيک خودرو حدوداً ۸ تا ۱۰ دلار خرج بر مي دارد و اين يعني حداقل ۱۰ برابر قيمتي که بايد براي باد معمولي لاستيک ها بپردازيد، ضمناً به هيچ وجه نمي توانيد از صحت و کيفيت گاز نيتروژن تزريق شده، اطمينان حاصل کنيد. همچنين نحوه تزريق باد جديد، يعني مکش کامل باد قبلي لاستيک و سپس تزريق نيتروژن واقعي به آن، مسئله مهمي است که بايد به همراه انتخاب و خريد رينگ و لاستيک مناسب براي کاهش مصرف سوخت و کارآيي خودرو در نظر گرفته شود.

استفاده از نيتروژن به جاي اکسيژن در لاستيک خودروها، باعث افزايش عمر لاستيک تا ۳۰ درصد و کاهش مصرف بنزين تا ۱۵ درصد مي شود و به دليل کاهش وزن لاستيک ها، شتاب و سرعت خودرو نيز بهبود مي يابد. استفاده از گاز نيتروژن خشک در لاستيک ها، علاوه بر راحتي راننده و نرمي بيشتر خودرو، باعث ثابت ماندن فشار لاستيک ها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتيجه امنيت بيشتر لاستيک مي گردد. به دليل اينکه مولکول هاي نيتروژن از اکسيژن بزرگ تر هستند، بنابراين از هوا راحت تر در لاستيک حرکت مي کنند و ضمناً در برابر گرما از هوا مقاوم تر هستند.

يکي ديگر از مزاياي نيتروژن نسبت به اکسيژن اين است که نيتروژن از اکسيده شدن سيم هاي فولادي درون لاستيک و تخريب آن جلوگيري کرده، عمر لاستيک را افزايش داده و عملکرد خودرو را نيز بهبود مي بخشد. در صنايع حمل و نقل از گاز نيتروژن براي باد کردن چرخ هاي هواپيما، شاتل هاي فضايي، خودروهاي نظامي، کاميون ها و بيل هاي مکانيکي بزرگ در معادن و ماشين هاي مسابقه اي استفاده مي گردد. در نهايت مي توان چنين نتيجه گرفت که استفاده از اين گاز مزيت هاي زير را به همراه دارد:

مزايا

افزايش فوق العاده عمر لاستيک: به دليل سرد بودن دائمي لاستيک با استفاده از اين گاز، عمر لاستيک تا ۴۰ درصد افزايش مي يابد.

نرم شدن کمک فنرهاي خودرو: به دليل نرم شدن لاستيک ها، جلوبندي خودرو استهلاک کمتري خواهد داشت و اين امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو مي گردد و چرخ ها تا ۷۰ درصد بالانس مي شوند.

تنظيم دائمي باد لاستيک ها: به دليل اينکه مولکول هاي نيتروژن درشت تر از هوا يا اکسيژن هستند، هواي گرم و سرد تأثير زيادي روي اين گاز ندارد و هميشه ثابت است. در نتيجه خروج مولکول هاي بزرگتر از لاستيک زمان بيشتري نياز دارد.

کاهش مصرف سوخت: چون به دليل تزريق گاز نيتروژن به لاستيک، اصطکاک آن با زمين کاهش مي يابد، در نتيجه مصرف سوخت به ميزان ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد کاهش خواهد يافت.